Campania pascala

Campania pascala

Peste 3000 de pachete cu alimente pentru masa de Paște au fost donate persoanelor afectate de situația de criză medico-socială

Criza cauzată de noul coronavirus ne-a luat prin surprindere și ne afectează zi de zi pe fiecare dintre noi. Totuși, cei mai afectați sunt cei care se aflau deja în situații vulnerabile. Noi, la Banca pentru Alimente, muncim la fel de mult ca întotdeauna (de fapt, mult mai mult) pentru a ajuta acești oameni.

Lucrăm mai mult deoarece primim mai multe donații. Și, în timp ce noi ne bucurăm de aceste donații, de fapt acestea reprezintă poveștile triste ale unor oameni nevoiți să renunțe la propria muncă. Și care au ales, în schimb, să o ofere altor oameni aflați în nevoie. Astfel, locații HoReCa, fabrici sau depozite nevoite să-și reducă sau chiar să-și închidă activitatea în această perioadă ne-au donat stocurile de marfă ce ar fi trebuit gătite în luna aprilie și servite clienților.

Cu ocazia Paștelui, împreună cu partenerii cu care ne mândrim și fără de care misiunea noastră ar fi incompletă, am organizat o acțiune de strângere și donare de alimente și produse de igienă pentru mai mult de 3000 de familii. Alimentele neperisabile și produsele de igienă au fost oferite de Lidl România, iar lactatele au fost donate de Albalact, Danone și Covalact.

Toate acestea, în plus față de alimentele pe care le distribuim lunar către cele 33.000 de persoane din categorii vulnerabile, deservite de Rețeaua noastră. Spre exemplu, în luna martie, cele 5 Bănci Pentru Alimente (București, Cluj, Roman, Brașov, Oradea) au distribuit în total 151,7 tone de alimente, echivalentul a 72.520 de porții.

În ce a constat donația de Paște

Foto: preluarea de la unul dintre Magazinele LIDL

Pachetele de Paște au conținut diverse combinații de conserve de legume și pate, ulei de floarea-soarelui, făină integrală de grâu, paste, făină de mălai, margarină, zahăr, lapte UHT, biscuiți, produse din ciocolată, ceai de fructe de pădure, săpun lichid sau solid, iaurturi simple, cu fructe sau bomboane.

Campania Pascală face parte din seria  , s-a desfășurat în perioada 15-17 aprilie și a fost susținută de Lidl România, care a oferit 33.373 de produse alimentare și de igienă, adică 19 tone (48 de paleți), în valoare de peste 25.000 de Euro. La acestea s-au adăugat 34.823 de iaurturi, adică 11 tone (21 de paleți), provenite de la donatorii noștri săptămânali – Albalact, Danone, Covalact – a căror valoare comercială estimată e de 27.000 euro.

Cele 68.196 de produse au fost distribuite la nivel național de reprezentanții Băncilor Pentru Alimente din București, Cluj, Roman, Brașov, Oradea și au ajuns la beneficiarii finali prin voluntarii și reprezentanții celor 28 de ONG-uri partenere și 10 instituții ale statului*, împreună cu care s-a realizat Campania Pascală.

* Din cauza situației de forță majoră, au fost direcționate alimente și către instituțiile statului și beneficiarii acestora, chiar dacă, prin statut, Băncile Pentru Alimente susțin asociații și fundații caritabile.

Beneficiarii donației de Paște

Pachetele au fost destinate, cu precădere, persoanelor aflate în risc de sărăcie și excluziune socială din mediul rural, persoanelor afectate direct sau copiilor persoanelor spitalizate cu COVID-19, aflați în centre DGASPC sau în grija altor familii, persoanelor cu dizabilități și organizațiilor care gătesc sau asigură hrană pentru persoanele fără adăpost.

Organizațiile beneficiare ce s-au implicat activ și au distribuit în teren donațiile în aceste trei zile sunt: Fundația Dezvoltarea Popoarelor, Asociația pentru Dezvoltarea Practicilor Alternative de Reintegrare și Educație (ADPARE), Asociația Cetatea Voluntarilor Arad, Asociația Filantropia Oradea, Asociația Centrul Creștin Betania Oradea, Fundația People To People, Fundația Caleb, Asociația Cărarea Vieții, Asociația Seminarium Varadiensis, Asociația Curcubeul Copiilor, Sindicatul Asistenților Personali Constanța, Asociația Ecologistă Tomis, Fundația Emaus Iași, Asociația Bronx People, Fundația Pacea Roman, Fundația Umanitară Eagle House Siret, Asociația ISEA Centrul Social Maria Ward Rădăuți, Centrul de zi Prejmer, Asociația ARC Social, Asociația FAST, Fundația Casa Mea Prejmer, Asociația Samariteanul Milos, Asociația Speranțe Fără Limită, Fundația Emmanuel, Asociația Regională Pentru Integrarea Străinilor Brașov, Fundația Umanitară Sfânta Iustina Covasna, Asociația „Oastea Domnului”-filiala Gherla, Asociația Creștină Caritabilă “Tineri Pentru Misiune” și Asociația Sfânta Veronica, D.A.S. Buftea, D.A.S. Pantelimon, Prefectura Vâlcea, D.G.A.S.P.C. Bihor, D.G.A.S.P.C. Constanța, D.A.S. Roman, D.G.A.S.P.C. Suceava, Primăriile Comunelor Teliu și Bod din Județul Brașov și a Comunei Roșia din Județul Bihor.

Foto: Pregătirea pachetelor la unul dintre ONG-urile partenere (Asociația Cetatea Voluntarilor Arad)

Impactul negativ cauzat de epidemia de coronavirus se resimte, cel mai acut, în rândul categoriilor defavorizate, în centrele comunitare unde sunt găzduiți bătrâni, copii, orfani, persoane cu dizabilități și adulți aflați în risc major de sărăcie, în familiile numeroase sau monoparentale, în familiile în care un părinte a rămas deja fără un loc de muncă sau în casele bătrânilor rămași singuri – toate acestea fiind categorii de beneficiari susținute de Banca Pentru Alimente.

“Perioada de criză ne-a forțat să ne extindem mult mai repede în regiuni care erau programate pentru 2021. Cum să nu ajutăm?! Ne-am dat peste cap să asigurăm cât mai multe produse și să putem primi noi beneficiari. În ultimele 2 săptămâni ne-am extins în județe noi: Banca pentru Alimente Oradea a creat parteneriate operaționale în Arad și Constanța, iar cea din Roman în Suceava și Iași, pentru a susține comunitățile cele mai afectate de coronavirus”

Gabriela Vereș – Președintele Băncii pentru Alimente Oradea

Misiunea Rețelei Băncilor Pentru Alimente din România: combaterea risipei alimentare

Conform ONU, la nivel mondial se produc suficiente alimente pentru a hrăni 12 miliarde de oameni, dar 30% din acestea ajung la gunoi, fără a fi valorificate în consum. Conform raportării Eurostat din 2015 şi 2017, România este pe locul 9 în Europa la risipa alimentară, aruncându-se la gunoi 6000 tone de alimente bune de consum pe zi, deci 2,2 milioane de tone anual.

Un român aruncă în medie 129 kg mâncare pe an, 11,9% din mâncarea cumpărată, aşadar 49% din risipă are loc în gospodării. În acest timp, conform MADR, 46% dintre copiii din mediul rural sub 6 ani trăiesc în risc de sărăcie, malnutriție şi excluziune socială, iar 66% dintre familiile din mediul rural nu îşi pot asigura hrana zilnicӑ. În total în România o treime din populație, aproape 7 milioane de români sunt în pragul sărăciei.


Misiunea Rețelei Băncilor Pentru Alimente din România este să contribuie la îndeplinirea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă din Agenda ONU 2030: ODD 2 – Zero Foamete şi ODD 12 – Consum şi Producție responsabile. Află mai multe despre misiunea noastră !


Despre Banca pentru Alimente

O bancă pentru alimente este organizație non-profit, neafiliată politic, echidistantă, care preia zilnic produse alimentare și nealimentare în termen și bune pentru consum de la donatori și le distribuie distribuie gratuit către ONG-uri cu programe sociale destinate persoanelor în nevoie. Donatorii producători agro-alimentari, importatori si distribuitori, retaileri și vânzători en detail donează sau sponsorizează prin bunuri, acestea sunt preluate și depozitate în condiții de sănătate alimentară și preluate de ONG-urile beneficiare, care le donează  persoanelor vulnerabile din evidența lor. Pentru a ne asigura bugetul logistic și operațional, căutăm permanent sponsori, dornici să se asocieze cu misiunea noastră.

În prezent în România se desfășoară o serie de campanii de tip ajutor alimentar. Rețeaua Băncilor Pentru Alimente se diferențiază prin colaborarea strânsă cu FEBA, al cărei model îl aplică pe plan local. Banca pentru Colectarea și Distribuția Alimentelor București, prima înființată în rețea în 2016, condusă de Dl. Gabriel Sescu e prima care a implementat în România modelul de bancă alimentară după toate standardele FEBA, aliniindu-ne cu statele europene. Expertiza acesteia s-a extins organic în patru regiuni ale țării, iar în prezent rețeaua națională colectează și donează săptămânal între 20 și 40 de tone de alimente prin 172 de ONG-uri ce au în evidență aproximativ 33.000 de cazuri sociale în nevoie. 

Alimentele donate reprezintă bani pe care persoanele nevoiase nu îi au ca să achiziționeze necesarul zilnic, iar donatorii îi pot redirecționa prin produse din care au prea multe și nu le pot comercializa în timp util.  De exemplu, în luna martie 2020 partenerii ai rețelei de Bănci pentru Alimente au donat 151,7 tone de alimente, adică 72.520 de porții, care s-ar fi putut cumpăra la raft la o valoare comercială de 1,98 milioane de RON. Alimentele au hrănit peste 30.000 de beneficiari prin cele 172 de ONG-uri susținute de cele cinci Bănci pentru Alimente din București, Cluj-Napoca, Roman, Brașov și Oradea.

Partenerii rețelei

Lidl este primul retailer din România care și-a asumat, începând cu anul 2016, să sprijine financiar dezvoltarea infrastructurii ce asigură funcționalitatea și sustenabilitatea rețelei de Bănci pentru Alimente din România (anumite costuri legate de achiziția de mașini, depozite, salarii etc) și să susțină și noile bănci regionale care vor fi deschise în rețea. Până în prezent Lidl a investit peste 430.000 de euro pentru cele cinci bănci pentru alimente. Pe lângă susținerea financiară, Lidl donează constant produse către acestea.

METRO România este retailerul care furnizează cele mai multe și variate produse pentru a susține categoriile vulnerabile și s-a alăturat încă de la început în susținerea și dezvoltarea rețelei naționale cu sprijin financiar semnificativ. La nivel de Grup METRO sprijină Băncile Alimentare în 21 țări din 25 în care acesta este activ, promovand Sustenabilitatea ca un domeniu în care toate companiile pot trece dincolo de concurența în afaceri și sunt invitate să contribuie activ la reducerea risipei alimentare și a sărăciei. 

Partenerii-Donatori recurenți ai Rețelei Băncilor pentru Alimente sunt: Metro Cash&Carry România, Albalact, LIDL, Kaufland, Danone, Unilever, Covalact, Kellogg’s, Nestle, Mega Image, Tymbark, Orbico, Olympus Lactate Brașov, Cora, ORKLA Foods România, Heidi Chocolat, REWE (Penny), Vitall Crevedia, Asociația Somaro, Lucidius, Maresi, FruFru, Primagra, Boglar Champ, EuroLact, Serpico, Andreea Star și Caroli; iar parteneri logistici sunt SIXT și CHEP.

“În 4 ani am crescut la o rețea de 5 bănci, am salvat împreună 1730 de tone de alimente, adică 3,6 milioane de porții, redirecționând o valoare comercială de peste 5 milioane de Euro de la risipă înspre persoanele nevoiașe. Să dea Dumnezeu să ajungem la 1730 de tone pe zi! 

Pentru a putea hrăni cât mai multe persoane, invităm și alți parteneri să se alăture acestei inițiative, fie în calitate de finanțatori, fie în calitate de donatori de produse!”, a declarat Gabriel Sescu, Președintele Băncii Pentru Alimente din București și inițiatorul rețelei.

Foto: Președinții celor 5 Bănci Regionale Pentru Alimente – Vasile Costache (Brașov) , Gabriela Vereș (Oradea), Gabriel Sescu (București), Romuald Bulai (Roman), Camelia Gui (Cluj)